شهرک مسکونی ویلایی و گردشگری نهال کیلان

خلاصه پروژه

مجتمع گردشگری ویژه با هدف جذب جمعیت از خارج محدوده بویژه ساکنین شهر تهران و زمین های ورزشی نیز برای استفاده جامعه محلی و جمعیت ثابت درنظرگرفته شده است.

علاوه بر آن جهت رفاه حال ساکنین مجموعه،فضاهای تجاری جهت رفع نیازهای جمعیت ثابت مجموعه و همچنین عرضه محصولات طبیعی و صنایع دستی و بومی منطقه درون سایت در نظر گرفته شده است.فضاهای اداری،درمانی،مذهبی با واحدهای مدیریت سایت با هدف رفاه جامعه محلی و گردشگران طراحی شده است. همچنین تعدادی پارکینگ عمومی در نزدیکی پهنه های گردشگری و با فواصل مناسب جهت سهولت دسترسی گردشگران و بازدیدکنندگان به مجموعه گردشگری پیشنهاد شده است.به طور تفضیلی تر می توان گفت حدود 11 درصد ، فعالیت های خدمات رفاهی 2درصد،فضاهای سبز عمومی حدود 5 درصد مساحت محدوده طرح را به خود اختصاص داده اند.به بیانی تفضیلی تر می توان گفت از 19 هکتار مساحت محدوده طرح ،28/2 درصد به باغسراهای اقامتی گروه1،8/1 درصد به باغسراهای اقامتی گروه 2،23/9 درصد به باغسراهای اقامتی گروه 3 و 3/1 درصد نیز به باغسراهای گروه 4 اختصاص یافت که در طراحی آن ها توپوگرافی سایت ،وزش بادهای نامطلوب منطقه،نور خورشید و … درنظرگرفته شده است.

پس از آن فعالیت های گردشگری در دو پهنه  در ضلع شرقی و غربی محدوده پیش بینی شده است.پهنه گردشگری چندمنظوره ، پهنه گردشگری سنتی و پهنه گردشگری ویژه به ترتیب 2/3 درصد، 1/4 درصد ، 3/4 درصد و 2/3 درصد از سطح محدوده سایت را به خود اختصاص داده اند.

همانطور که در بندهای نیز پیش اشاره شد،از فعالیت های خدمات رفاهی مجموعه،پارکینگ عمومی،فضاهای اداری – درمانی، تاسیسات و تجهیزات شهری،فضاهای تجاری و…را می توان برشمرد که به ترتیب 0/4،0/7،0/6، و 0/2 درصد ازسطح کل سایت  مطالعاتی را به خود اختصاص داده اند. همچنین حدود 5/2 درصد مساحت محدوده (معادل یک هکتار)  به فضای سبز و گلخانه جهت ارائه انواع خدمات گل و گیاه و درخت  و تلطیف هوا و بهبود دید و منظر سایت درنظر گرفته شده است.

طراحی ساختار و پیکربندی ،مجموعه ای است مرکب از یک ستون فقرات و شبکه ای به هم پیوسته از کاربری ها و عناصر مختلف و متنوع که محدوده را در کلیت آن انسجام بخشیده  و در همه گستره شهر تا انتهایی ترین اجزا امتداد می یابد.

الگوی پیشنهادی طرح باتوجه به شیب منطقه انجام شده و توپوگرافی سایت نقش تعیین کننده ای در طراحی ساختار محدوده طرح دارد.شبکه معابر پیشنهادی که ساختار اصلی سایت مطالعاتی را تشکیل داده، حدود 3/3 هکتار معادل 17/5 درصد از سطح کل محدوده را در بر گرفته  و حدود 16 هکتار(82/5درصد) به ساخت و سازها (فعالیت های گردشگری،باغسراها و خدمات رفاهی و ..) اختصاص یافته است. شبکه ارتباطی پیشنهادی از نوع شبکه های اصلاح شده می باشد.

این سیستم شبکه ارتباطی شامل شبکه ای یکدست است که به وسیله قسمت های حذف شده با هدف قبلی ،تغییر در ردیف بندی خیابان های منحنی یا صوری که اهمیت نواحی خاصی را نشان می دهد ،قطع شده اند.

فضاهای ایجاد شده از طریق قالب ها یا صور مذکور معمولا در جایی هستند که پارک ها و ساختمان های عمومی مستقرند.تا این فضاها اهمیت خود را تقویت کنند.

با توجه به اینکه از مهمترین اهداف باغشهرها  ایجاد کانون تفرج و گذران اوقات فراغت و محیطی امن و مناسب یرای استقرار و اسکان وقت سکنه کانون های شهری است،بیشتر مساحت محدوده به فضاهای ورزشی و تقریبی  و پهنه های گردشگری و فضاهای سبز عمومی و خصوصی اختصاص یافته است.

براین اساس در این محدوده فضاهایی جهت احداث باغسرا با حداقل سطح اشغال پیش بینی شده است.باغسراها  معمولا دارای عملکرد اقامت دوم  با مالکیت زمانی () بوده و برای فراغت و تفریح و گردش طراحی شده اند و حداقل هزار مترمربع  وسعت دارند.

در محدوده مورد مطالعه باغسراهای اقامتی حدود 12 هکتار معادل 63/3 درصد مساحت سایت را به خود اختصاص داده و در چهار گروه و با متراژ های 1000 متر به بالا طراحی شده است.علاوه بر آن فعالیت های گردشگری پیشنهادی (شامل فضاهای ورزشی،عملکردهای گردشگری چندمنظوره،سنتی، ویژه و ..) بوده و حدود 5/6 هکتار معادل 29/3 درصد مساحت محدوده را در بر گرفته و در دو پهنه یکی در ضلع شمال شرقی محدوده  و دیگری در ضلع جنوب غربی محدوده پیرامون دریاچه مصنوعی طراحی شده است.فضاهای گردشگری چند منظوره و سنتی با دیدگاه رفاه ساکنان مجموعه و میهمانان ویژه و گردشگران جهت ارائه محصولات سنتی  و صنایع دستی محلی پی بینی شده است.

اطلاعات پروژه

کاربری بنا

تفریحی-گردشگری-اقامتی

مساحت زیربنا

194115مترمربع

سال شروع و خاتمه

1392-1393

کارفرما

آقای نوید و شرکاء

مدیر پروژه و طراحی

فرزاد رستمی فر

همکاران طراحی

فرزاد رستمی فر

حامد مهدوی

علیرضا شهامت نژاد

مصطفی ییلاقی

امیرحسین صحرایی

طرح

گالری تصاویر