موزه ملی آب

خلاصه پروژه

بوستان جنگلي پرديسان به مساحت 275 هكتار يكي از بوستانهاي بزرگ و مشهور شهر تهران است كه در منطقه 2 شهرداري تهران قرار دارد. اين بوستان كه در شمال غربي تهران واقع شده است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرك غرب، از شرق به بزرگراه شيخ فضلالله نوري، از غرب به بزرگراه يادگار امام و مسيل رودخانه پونك و از سمت جنوب به بزرگراه حكيم و محله بلوار مرزداران محدود ميشود. بزرگراه يادگار امام در راستاي شمالي/جنوبي، اين بوستان را به دو بخش تقسيم ميكند كه پيوند

آنها به وسيله دو پل برقرار شده است.

به علت وجود چندین بزرگراه  در اطراف پارک پردیسان ، استقبال زیادی برای استفاده از این پارک پدید آمده است و بیشتر  روزهای هفته و به ویژه روزهای تعطیل مردم برای استفاده از این پارک رهسپار شمال غرب تهران می شوند که برای پاسخ گویی به مراجعه کنندگان ، یک مجموعه پارکینگ  در شمال پارک پردیسان و جنوب بزرگراه همت با ظرفیت بالغ بر 2000 اتومبیل و یک مجموعه پارکینگ در جنوب پارک و در شمال بزرگراه حکیم با ظرفیت 2000 اتومبیل درنظر گرفته شده است.

همچنین برای تقویت جنبه آموزشی ، تفریحی ، تفرجگاهی ،  پژوهشی و ترویجی ، در طراحی پارک پردیسان به این موضوع  توجه شده است که افراد در زمان تفریح بتوانند آموزش های زیست محیطی را فرا گیرند که این موضوع برجسته ای در این طراحی است. به همین خاطر بخشی از محدوده مرکزی این پارک به وسعت 4 هکتار با همکاری وزارت نیرو به عنوان مجموعه آموزشی ، فرهنگی ، گردشگری ، تفریحی در قالب پارک موزه تحت عنوان موزه ملی آب ایران درنظر گرفته شده است که با ایجاد سازه های آبی مختلف، سیر و تاریخ تکامل آب از زمان استحصال در ایران با استفاده از کاریز و آب انبار و آسیاب تا زمان حاضر به معرفی ، آموزش و ارتقاء آگاهی شهروندان پرداخت.

محدوده شمالی این مجموعه به سازه های آبی تاریخی و مدل های بعضی سد های معاصر و تاریخی شاخص کشور اختصاص یافته و بخش جنوبی آن به عنوان مجموعه موزه آب به مساحت 8500 مترمربع، آمفی تئاتر مسقف و روباز با ظرفیت هرکدام 2000 نفر و مخزن اشیاء موزه به مساحت 2000 مترمربع  و پارک آبی به مساحت 5000 مترمربع پیش بینی شده  که علاوه بر ایجاد جاذبه بیشتر در کنار تفریح آبی به آموزش های لازم شهروندان پرداخته شود. در این مطالعات و طراحی مربوط  به پارک و موزه آب و ساختمان های جنبی  نیز به اتمام رسیده است.

اطلاعات پروژه

مدیر پروژه و طراحی

فرزاد رستمی فر

سازه

فرزانه کرم پور

تاسیسات مکانیکی

فرید سادات نیا

تاسیسات الکتریکی

کاربری بنا

فرهنگی آموزشی

مساحت زیربنا

8500مترمربع

سال شروع و خاتمه

1382

کارفرما

وزارت نیرو(گنجینه ملی آب)

همکاران طراحی معماری

رضا دانشمیر

کاترین اسپریدانوف

فرزاد فلسفی

مهدی زندپور

علی احمدی خطیر

 

 

مدل سه بعدی

طرح

گالری تصاویر